Sunday, October 17, 2010

Morten Löbner Espersen...

Coming up at the Sintra gallery, I think it looks very interesting, even if ceramic isn’t my favourite material or expressions.

Sorry, unlucky the texts are in Swedish from the newsletter by e-mail from Sintra.

Sintra har äran och nöjet att presentera Morten Löbner Espersen som vår nästa utställare. Morten är född 1965 i Aalborg. Bor och arbetar i Köpenhamn, innehar sedan 2005 en professur i keramikkonst på HDK, Göteborg. Han har många utställningar runt om i världen och tilldelats ett flertal utmärkelser och stipendier.

Forty-two Views on my way

”Till den här utställningen ville jag hylla ett mycket använt men oansenligt objekt: koppen. En liten behållare som man har format i tusentals år, och i minst lika många variationer. Det är något speciellt och storslaget, eftersom du håller den i dina händer och upplever materialet, temperaturen och doften.
Jag gav mig själv utmaningen: Gör en enkel funktionell kopp, med ett konstnärligt uttryck med visuellt och taktilt värde. Jag älskar det minimala och det komplexa. Speciellt när jag kan få båda på en gång, allt mellan den spanska barocken och japanska Wabi Sabi. När processen fortskred blev jag mindre mån om funktionen, men mer upptagen av att teckna bilder på porslinet. Det blev en hyllning till det nordiska landskapet sett vid olika tidpunkter på dygnet, miniatyrer av fält och städer passerade i hög hastighet, förmodligen något jag har observerat från mina många tågresor mellan Köpenhamn och Göteborg. Några har suddiga, en del skarpa horisonter, nu permanent inbrända på porslin i 42 versioner.

Tekniskt sett har jag gjutit kopparna i porslin och vitglaserat dem, målat ränder på glasyren och bränt koppen. Sedan målat flera nya ränder, alltid olika glasyrer och bränt igen, ibland tre eller fyra gånger. Jag har använt 55 kg gips, 70 kg lera, 15 kg glasyr, 1000 kWh, 160 timmar och gjort totalt 167 koppar, av dessa har jag valt ut 42 till utställningen.”

No comments: