Sunday, September 30, 2012

bara för att.. är min elevator pitch.

Bara för att jag kan sätta på ett plåster så är jag inte läkare...

Bara för att jag kan rita så är jag inte konstnär...

Bara för att jag skulle kunna göra det bättre så gjorde jag det inte...

Bara för att jag kan hålla i en penna så är jag inte författare...

Bara för att jag kan baka så är jag inte bagare...

Bara för att jag... Fyll i själva och se det absurda i att inte ha en utbildning, det måste vara en idé att ha en utbildning, en vits att ha utbildat sig i en profession, en tillit i att utbildning ger kunskap och legitimitet. Amatör, hobbyist eller entusiast kanske men inte konstnär, läkare, författare, bagare or what ever...

Jag tycker att det är konstigt att "alla" har rätten att av olika anledningar kalla sig konstnär, i ur och skur... Visst levnadskonstnär kan möjligen klara sig undan, hur det nu kommer sig.

Kanske kan det vara så att vår regering signalerar att konstnärer ska var underbetalda utbildade individer som tycker att det är KUL att jobba och ägna sitt liv åt kultur och skapande, "de gör det i vilket fall som helst så vi behöver inte betala för deras kunskap och profession"... Kan det vara så enkelt?! Då borde vi väl kunna få eller kräva en kulturminister som ser värdet av utbildning och kunskap, som kan höja vår status, ge oss uppdrag och betala därefter och visa gemene man att visst, rita gärna, skriv gärna, baka gärna men kalla er inte för yrket; konsnär, sätt amatör, hobbyist eller entusiast framför er passion.

Jag måste  säga att jag hört vid flertal tillfällen att männsikor kallat sig konsnärer men aldrig läkare just - bara för att...

Sorry to write this in Swedish but I felt that it was nesessery...

3 comments:

U T said...

Bara för att du är du och så bra som du är!
Bara för att!

paula lindblom said...

Det är ju slutklämmen på min pitch. Ha ha ha!!! + utbildad konstnär...

Charlotta said...

Så sant!