Monday, October 15, 2012

8/10 2012... in Swedish....


 
 

HITTA NYA NÄTVERK

OCH EN STÖRRE MARKNAD 8/10 2012

 

– inspirationsdag för kulturutövare

 

Musik, dans och konst är universella språk –

varför inte söka en internationell marknad?

I Västsverige finns många skickliga utövare

inom de olika konstarterna. Ibland känns den

inhemska marknaden för liten för att möta

den mångfald av uttryck som erbjuds.

För den enskilda konstnären är det dock

tidskrävande att sätta sig in i hur man

marknadsför sig utomlands. Vi bjuder in till

en eftermiddag där du kan träffa kollegor och

diskutera de många frågor man ställs inför.

 

Hur kan man hitta nya vägar?

 

Kan man samarbeta i olika grupperingar

för att hjälpa varandra? Vad finns det för

existerande nätverk? Kan vi hitta på nya sätt?

Kan vi få regionen att ta ett större ansvar för

att marknadsföra regionens kulturutövare?

Hur gör andra aktörer?

 

PROGRAM

13:00–13:15 ”Kultur, konst och kommers,

en kreativ konflikt?”

David Karlsson, Nätverkstan.

 

13:20–13:50 ”First we take Manhattan, then we

take Berlin.” Affärsplan export.

Jonas Englund, exportrådgivare på

Exportrådet.

 

13:50–14:20 Sverige 9,5 miljoner och Tyskland

82,5 miljoner invånare. Större underlag ger fler

gig? Anna Roxenholt, musiker, bandledare och

skivbolagsdirektör bosatt i Tyskland.

 

14:20–14:30 ”Samarbete, en framgångsfaktor

för att lättare nå ut med din konst.”

Ingrid Bexell Hultén, Coompanion.

 

14.30–15:00 Fika.

 

15.00–15:30 ”We Love This Product.”

Presentation av webshopen som säljer konst

och svensk design utomlands. http://www.welovethisproduct.com/

Jörgen Svensson, konstnär.

 

15.30–16:30 Inspirationsworkshop, innovativa

vägar till att nå internationell publik.

Jan Svensson, Coompanion.

 

16:30–17:00 Avslutande panel och summering.

Välkomna att se Natalie Djurbergs utställning,

som finns tillgänglig under hela dagen.

 

Jag tyckte att detta var en inspirerande halvdag, om än en skön mix av människor i olika konstnärs riktningar, alltid kul att nätverka, få nya infallsvinklar etc. Det är lätt att man som ”ensam” konstnär sitter på sin kammare och tycker att det inte händer nåt, man ska vara sin egen lyckas smed och allt vad det innebär. Detta var ett tillfälle att komma i kontakt med andra kreatörer och höra hur det ser på saker och ting, allt ifrån praktiskt konstnärligt arbete till att söka pengar, gallerier osv för att nå ut med sin konst. Jag hoppas att jag fick några nya kollegor under denna dag, men så känns det efter den korta inspirations workshop som var i slutet av dagen, då kom man till tals och fick schyssta vibbar av de som var med i min grupp.

 

Att vara konstnär och försöka att få allt att gå ihop är både ensamt och krävande och inte alls lika kul som vissa vill på skina, vi jobbar dygnet runt, för trots att vi inte har saker för händerna för jämnan så ska det tänkas ut, funderas på… hur ska jag göra där?! Kommer jag att ha tid och ork? Kommer jag att ha pengar att finansiera mina idéer och färdigställanden?!

Troligast inte, att vara konstnär har lärt mig att bli mer fokuserad, ta för mig och argumentera för det jag gör, oftast för mer eller mindre döva öron eller helt oförstående miner, va??? Har du inte alltid kul, du gör ju det du vill göra. Jäpp det gör jag men inget är så tidskrävande och kostsamt som att vara just konstnär, när man måste ha andra bread and butter jobb för att överleva, betala hyra och mat för att sedan de få timmar som är kvar på veckan sätta sig och på nåt sätt komma vidare, fördjupa sig och faktiskt jobba fram nya objekt. Det som jag också lärt mig genom åren är att konstnärer är snåla jävlar som sköter sitt och inte låter andra komma fram, (generellt!) de ska till varje pris undanhålla utställningar, stipendieansökningar etc. bara för att de själva ska få så lite konkurens som möjligt. För mig är det feltänkt! Jag tror på att om man är generös, delar med sig och tror på sin egen förmåga att skapa konst då är andra inget hot och man blir en del av något stort och bra, istället för att hålla saker för sig själv och bli bitter för att ”jag” minsann inte får det alla andra får.

Ja detta inlägg skulle kunna bli hur långt som helst, för det finns mycket att orda om i dessa konstnärernas ”vara” fråga. Dagen var i alla fall ett först steg eller ett andra att komma ihop och se om vi överhuvudtaget är ett släkte som kan och vill jobba med varandra och över gränser, det verkar så, så hoppet finns där.

 

No comments: