Monday, October 15, 2012

nähä, inte i år heller...

Beslutsmeddelande


Styrelsen för Sveriges bildkonstnärsfond har den 25 september 2012 beslutat avslå din ansökan om arbetsstipendium.



Beslutet fattades efter granskning av sammanlagt 1 778 ansökningar. Fonden fördelade 70 arbetsstipendier på 100 000 kr och 98 målinriktade arbetsstipendier på 120 000 kr per år 2012 och 2013. Därutöver beviljades ett femårigt arbetsstipendium om tre basbelopp per år under perioden 2012-2016. Sammantaget beviljades 9 procent av de inkomna ansökningarna.


Ytterligare information om beslutet finns i bifogade beslutsmeddelande.

Jag lägger ner min själ som så många andra och till vilken nytta?! Jag tänker inte slås ned av ett avslag, vi är många som fick avslag i år… Därmed är jag glad för de som fick stipendium MEN känner att jag är sjukt trött på att tävla med andra som sitter i samma jävla båt. Vi vill ju ha tid, tid är pengar för att få lov att vidarutveckla vår konst, inte tävla med andra om att ta oss fram, vi tävlar så himla bra med oss själva hela tiden, att bli och göra bättre nästa gång, att höja vår egna ribba i vår egna konst, då ska vi väl inte behöva tävla med andra?!

Hur ska jag/vi göra egentligen??? Vart ska vi ta vår tid och våra pengar ifrån för att göra världen lite mer uppmärksam, ett av konstens intressen är att väcka, ställa frågor och uppmärksamma på samhällsproblem och strukturer, detta gör vi alla på olika sätt… Jag gör det genom att använda mig av recycling tänket, ta det jag har i min omgivning/vardag och omvandla till ”skön” kanske kul och intressant konst som vid första anblick är ett bärbart smycke men vid närmare eftertanke, - Va??? Är det gjort av en schampoflaska, kiwiburk osv. Att transformera och höja materials värde är mitt sätt att kommentera samhällets slit och släng, en kommentar som jag hoppas väcker nya tankar och insikter hos betraktaren.

Att gräva där man står kan var mitt motto, om det inte är nyfiken på livet…Jag vill känna glädje och nyfikenhet när jag jobbar med mina objekt och smycken men ibland tar verkligheten vid, som ett avslag ifrån konstnärsnämnden… Jag vägrar slås ner!


Jag måste säga som Ulf Lundell sa, jag är inte bitter jag är bara jävligt förbannad (typ). Och det mina vänner är en jävla skillnad!

No comments: