Tuesday, November 13, 2012

hår - hair...

Här kommer en av mina funderingar these days som ett brev på posten… Idag i Aftonbladet så visades det ett par trosor gjorda av hår, detta väckte min nyfikenhet över vem som var konstnären… Jag fick läsa hela texten för att komma fram till att det var en “äkta” hårkulla som var kreatören, konstnären kanske i detta fall, vart går gränsen för kreatör alternativ konstnär i detta fall?! Det som irriterar mig och som jag försöker slå ett slag för att vi konstnärer eller för den del andra som får något verk publicerat vad det än må vara, ska ha sitt namn i anslutning till sitt verk/publikation, vi lever i ett informationsflöde som gör att vi behöver den kortaste vägen till information, det är mer intressant vem som har gjort eventuellt konstverk än vem som är fotograf, egentligen borde båda vara lika självklara vid publikation - visning. Vi konstnärer är vårt varumärke och det är ju av vikt för oss att våra namn syns i samband med våra verk, allt annat är snålt tycker jag.
 
Foto: Peter Segemark/Nordiska museet

No comments: