Tuesday, September 29, 2015

mat... inte alls så långt ifrån konst....

Mat för mig är en form av vardagskonst, att hacka, skära, välja färg och form utsnitt dvs. storlek och form på de bitar jag väljer att använda/äta, kokt eller rått är också av vikt för den berömda så kallade texturen.. Varm o kallt spelar också en viss roll tycker jag.

Jag är lite "picky" när det gäller mat, jag vill gärna att det ska var nyttigt, att jag kan äta massor och att det smakar gott.

Jag utgår sällan från recept utan jag sätter ihop smakerna i huvudet och sen så kör jag... Brukar funka för det mesta. jag litar på mitt huvud så till den milda grad att jag aldrig provsmakar något under själva tillagandet, varken till mig själv eller när jag lagar åt andra, tycker att jag har ett rätt säkert krydd/smakmått inbyggt över vad som passar ihop och inte.

Jag ser gärna maten över en hel dag, att frukosten är så pass att jag står mig och vaknar till liv, och det gör jag tyvärr bara genom mängd med kaffe och nåt till, kaffe har huvudrollen i min frukost.

Om jag som här har ätit en grymt tung (men vegetarisk) lunch, då vill jag gärna lätta upp middagen, så nu blev det kokt pumpa, rå broccoli, persilja, tomat i bitar, miso och noriark, mums!!! Färgglatt ska det va, det är en viss behållning om man kan göra det estetiskt tilltalande genom färg o form och upplägg.

Klart som det korvspad jag aldrig skulle komma i närheten av att jag vet att det finns något som heter KOKKONST, men jag anser mig vara en glad hobbyist, som gör det lite roligare för mig själv i min vardag. Jag är ingen gourmet, jag gillar det enkla i vardagen, men det enkla behöver inte vara tråkigt...

No comments: